Renault Üretim Tesisleri

Karoseri Montaj Fabrikası
Kısaca Karoseri-Montaj Üretim Prosesi :
Sac levhalar fabrikaya ulaşır. Pres bölümü, sac levhaları kapı, tavan, ön ve arka kaput, vs. olacak biçimde şekillendirir. Kapı, ön ve arka kaput, tavan vs. şekline sokulan sac parçalar kaporta bölümünde kaynak yoluyla birleştirilir. Böylece otomobilin kasası ortaya çıkar. Sac kasanın doğal etkilerle (yağmur, çamur, toz, nem, vs.) zarar görmesini, örneğin paslanmasını engellemek ve göze hoş görünmesini sağlamak için boyahane bölümünde paslanmaya karşı koruyucu işlem, astar boyama, boya ve cila işlemleri yapılır. Montaj departmanında, boyanmış otomobil kasasının üzerine koltuk, direksiyon, lastikler, farlar, gösterge tablosu, elektrik tesisatı ve mekanik fabrikasında üretilen motor, vites kutusu gibi parçalar takılır. Teslim departmanı; araç üzerindeki tüm işlemleri tamamlandıktan sonra (örneğin motor ve far ayarları vs.) otomobilleri Renault marka araçların Türkiye’deki satış ve dağıtımında sorumlu olan Renault-Mais’e teslim eder.

PRES DEPARTMANI
Pres departmanı, otomobil üretim prosesinde ilk başlama noktasını oluşturuyor. Otomobilin kaportasını oluşturan parçalar pres hatlarının çalışmasıyla meydana gelir. Düz levha sac, ilk preste şekil verme operasyonu ile ilk formunu alır. Bunu izleyen ikinci presle; ilk şekli verilen parçanın kenarlarında ve iç kısmında bulunan fazlalıklar kesilerek çıkarılır. Parçaya son şeklini verebilmek için gerekli son kesme ve delme işlemleri yapılır. Üçüncü preste parça üzerinde bulunması gereken delikler açılır ve parçanın kenarları kıvrılır.

KAPORTA DEPARTMANI 
Preste basılmış kaporta parçaları, taşıma araçlarıyla (forklift) belirlenmiş bir sürece göre kaporta bölümüne gönderilir.
Pres kalıplarında basılıp şekillendirilmiş parçaların kaynak ile birleştirilmesine, yani otomobil şekline girmesine kaporta adı verilir. Kaportanın, aracın gövdesi olduğu söylenebilir.

Parçalar, tabandan başlayarak kaynak yoluyla birleştirilir.Birleştirilmesi bitmiş araçlar, genel bir kontrolden sonra boyahaneye gönderilir.
 
BOYA DEPARTMANI
Boya departmanında uygulanan işlemlerin amacı, kasayı oluşturan sac parçaların paslanmasını önlemek, bu parçaların birleşim yerlerinde sızdırmazlığı sağlamak, titreşim ile oluşabilecek sesi engellemek ve kasaya rengini vermektir. Bunların gerçekleşebilmesi için temel olarak uygulanan işlemler sırayla : yüzey işlem tüneli (yağ alma ve fosfat kaplama), kataforez banyosu, mastikleme, astar boya, sonkat boya ve vernik, finisyon.

Kasa, Yüzey İşlem Tüneli ve Kataforez tesisinden banyoların içine dalıp çıkarak ilerlerken her yüzeyine (iç+dış) işlem yapılması fosfat ve kataforez kaplanması sağlanır. Daha sonra dış yüzeye astar, sonkat ve vernik uygulamaları yapılır. Bu uygulamaların her birinden sonra 140-180 oC sıcaklıklardaki fırınlardan 35-45 dakika arasındaki sürelerde geçerek üzerindeki boya ve mastik pişirilir. Son olarak finisyon bandında kasa montaj departmanına gönderilmek üzere hazırlanır.
 
MONTAJ DEPARTMANI
Montaj departmanı, üretim prosesindeki son etaptır. Burada, boyanmış otomobil kasasının üzerine koltuk, direksiyon, lastikler, farlar, aynalar, iç giydirmeler, gösterge tablosu, elektrik tesisatı, kapılar ve mekanik fabrikasında üretilen motor, vites kutusu gibi parçalar takılır. Montaj departmanının son evresi olarak da Teslim departmanında; araç üzerindeki tüm işlemleri tamamlandıktan sonra (örneğin motor ve far ayarları vs.) otomobilleri Renault marka araçların Türkiye’deki satış ve dağıtımından sorumlu olan Renault-Mais’e teslim eder.

ENDÜSTRİYEL LOJİSTİK DEPARTMANI
Lojistik departmanı “tam zamanında” denilen lojistik politikasını uygular.

Departman, her gün, satış şebekesinden doğrudan aldığı siparişler doğrultusunda, 13 gün sonraki araç üretimini planlar. İmalatçıların parça taleplerinin gündelik teslimi için gerekli olan ürün ağacını enformatik sistemine dahil eder. Parça kabul ve üretim programını gerçek zamanda yönlendirir ve imalatçıların lojistik performansını yönetir.

Son olarak da, önceliği küçük ve dayanıklı ambalajların çalışma postasına en yakın yerlere dağıtımına veren programlı ve yüksek performanslı bir lojistik uyarınca, bütün bant kenarı parçaların tesliminden sorumludur.
                                                            Mekanik ve Şasi Fabrikası

Oyak-Renault Mekanik ve Şasi Fabrikası motor, vites kutusu ve diğer yürüyen aksam parçalarının üretimini gerçekleştiriyor.

MOTOR DEPARTMANI
Oyak Renault’nun 1998 yılında devreye aldığı K Motor üretim hattında 2007 yılının sonuna kadar toplam 842 428 adet çok noktadan enjeksiyonlu 1400 cc 8 ve 16 supap, 1600 cc 8 ve 16 supap K motorlar üretildi. K9 dizel motorların devreye girmesiyle, yıllık motor üretim kapasitesi 450 bin adede ulaşmış olacak.

2000 yılı itibarıyla Renault’nun Fransa, İspanya, Slovenya, Kolombiya, Arjantin ve Malezya’daki fabrikalarına, daha sonra ise İran ve Romanya’daki fabrikalarına yapılmaya başlanan K motor ihracatı 100 bin adedi aştı.

Oyak Renault’nun ürettiği K motorlar Fransa, İspanya, Slovenya, Kolombiya, Arjantin, Malezya’da üretilen Kangoo, Clio, Mégane’ları ya da Romanya ve İran’da üretilen Logan’ları donatarak dünya yollarına çıktı.
Oyak-Renault, ürettiği benzinli motorların yanı sıra dizel motor üretimi için 2006 yılında yatırımlara başladı. 2008 yılında üretim bantlarından çıkacak dizel motorların da ihracatı ile Oyak-Renault Mekanik ve Şasi Fabrikası ihracatını kısa sürede iki katına çıkaracak. Oyak Renault’nun halen ürettiği modellerin yüzde 40’ı dizel motorlarla donatılıyor.

2008 yılında başlayacak dizel motor üretimi ile donatılan modellerin ekipman ve motorizasyon seviyelerine göre halen yüzde 50-60 arasında değişen yerlilik oranları yüzde 70’lere ulaşacak.

VİTES KUTUSU DEPARTMANI
Vites kutusu departmanı Symbol, Mégane I sedan ve Clio'da kullanılan vites kutularının işlenmesini ve montajını sağlıyor. Atölye 2002’de yenilendi.

Vites Kutusu Departmanı bünyesinde talaşlı imalat ve vites kutusu montaj olmak üzere 2 farklı aktivite gerçekleştirilmektedir. İmalat hatları tarafından üretilen vites kutusu parçaları montaj hattında birleştirilmekte ve motor ile montaja hazır hale gelmektedir.

İmalat prosesi, torna, freze ve taşlama gibi talaşlı imalat aktivitelerinin yanı sıra lazer ve elektron kaynağı ile ısıl ve yüzey işlem özel proseslerini de kapsamaktadır. Bu prosesler kullanılarak vites kutusunu oluşturan dişli, mil, çatal milleri, diferansiyel karpuzu ve karter imalatları gerçekleştirilir.

Vites kutusu montaj hattında üretilecek araç tipi ve motor seçeneklerine göre JB, JH, ve JR olmak üzere 3 faklı tip vites kutusu montajı yapılmaktadır.
 
ŞASİ DEPARTMANI
Şasi departmanı, Oyak-Renault’da üretilen araçlarda kullanılan ön ve arka takım parçalarının işlenmesini, ön ve arka takımın montajını yapıyor. Ayrıca üretilen araçların motor beşiği dingilleri kaynaklarını yapıyor.

Şasi departmanı bünyesinde, Talaşlı İmalat, Kaynak ve Montaj olmak üzere, 3 farklı meslek aktiviteleri gerçekleştirilmektedir. Arabanın yürüyen aksamı olarak tanımlayabileceğimiz, Ön Takım, Arka Takım ve Beşik üretimleri yapılmaktadır. Talaşlı İmalat hatlarımızda, farklı tip ve versiyondaki araçlar için, ön ve arka fren diskleri, fren tamburları, tekerlek göbekleri, ön, arka komuta parmakları parçalarının üretimleri gerçekleştirilmektedir. Kaynak hatlarımızda, yine fabrikamızda üretimi yapılan, tüm araç tipleri için, arka dingil ve beşik parçalarının üretimleri yapıldıktan sonra, korozyon dayanımı sağlamak üzere, kataforez ve galvaniz kaplamaları için, imalatçı firmalara gönderilir.

Galvaniz kaplamadan dönen beşikler doğrudan, araç üretiminde kullanılmak üzere, Montaj departmanına sevk edilir. Kataforez kaplamadan dönen arka dingiller ise, Montajda üretimi yapılacak aracın tipi ve özelliklerine göre, “ Tam Zamanında Üretim” metoduyla hazırlanarak, arka takım haline getirilir. Ön takım montaj hattında da, arka takım montaj hattı gibi, üretilecek araç tipi ve özelliklerine göre, ön takımlar üretilerek, Montaj departmanına sevk edilir. Ayrıca yerli ve yabancı müşterilerin ihtiyaçları için yedek parça faaliyetlerimiz mevcuttur.